8.6.2013

Päivä 3: Kontrastien suurkaupunki

Lähdimme hotellista ennen puolta päivää ihmettelemään Hidro-Parkin eksoottista maisemaa. Kävelimme ympäriinsä ja satuimme rekkakonteista rakennetulle sillalle.

Rekkakontteja voi käyttää ponttooneina.
Sillan toiselta puolen löytyi valtava uimaranta ja erittäin suuri, neuvostoaikainen metalliromusta rakennettu ulkoilmakuntosali. Painoina autonreinkaista ja vanhoista puimakoneista valmistetuissa kuntolaitteissa käytettiin kaikkea Ladan vaihdelaatikosta vesipattereihin.

Sinisiä kuntosalilaitteita silmän kantamattomiin
Kierrettyämme hetken kuntoilualuetta palasimme takaisin uimarannalle ja istuimme tovin rantakioskibaarissa siemaillen erittäin edullista, ruotsalaista omenasiideriä. Pudotin miehekkäästä, rinkan osista tekemästäni, laukusta pyyhkeen jonnekkin ranta-alueelle. Löytäjä pitäköön.

Aamupalaksi tuc-keksejä syötyämme lähdimme matkaamaan metrolla kohti Kiovan luolaluostaria. Luostari on Denepr joen varrella, erittäin korkealla paikalla, jonne on aivan perseestä kävellä väärältä metropysäkiltä. Nousu on kuitenkin ehdottomasti näkymän arvoinen. Luostarin alueella oli ainakin neljät häät menossa.

Näkymä Itään luolaluostarin harjulta (klikkaa suuremmaksi)
Kävimme luostarissa sijaitsevassa mikrominiatyyrimuseossa, jossa oli esillä Nikolay Siadristy:n järjettömän pieniä teoksia. Näihin lukeutui esimerkiksi ihmisen hiuksen sisään rakennettu miniatyyriruusu, nuppineulan päähän rakennettu shakkilauta ja kirppu, jonka jalkoihin oli laitettu kultaiset kengät.

Söimme luostarin kahvilassa kalan makuisia ranskanperunoita. Milloin lienevät viimeksi vaihtaneen öljyn rasvakeittimessä? Tästäkään ostoksesta emme saaneet kuitteja, joita Ukrainassa saa yllättävän harvalta luukulta.

Reilu tonni paikallista monopolirahaa
Paikalliset monopolirahaa muistuttavat setelit alkavat pikkuhiljaa sekoittamaan turistin pientä mieltä. Lompakossa on satoja ja limsa maksaa useita kymmeniä vaikka lähes kaikki onkin täällä edullisempaa kuin kotisuomessa. Jopa piraattipuhelimet.

Palasimme luostarista hotellille, söimme lisää ja lähdimme metsästämään lähintä supermarkettia, joka löytyi joen toiselta rannalta. Marketissa oli kaikkea uimaleluista sämpylöiden kautta import-vodkaan.

Novus Supermarketti
Huomenna matka jatkuu Kiovan keskustan kautta kohti Tšernobylin suljettua aluetta ja umpeen kasvanutta Pripyatin aavekaupunkia!